Voor wie lezen wil

Waarom uitleganimaties?

 

Veranderende samenleving

In een samenleving die voortdurend verandert, is het van belang dat men op de hoogte is van die veranderingen. Bijscholing is voor werknemers een continu proces geworden.

Hoewel bij een kleine groep het lezen van een boek nog populair is, wordt er bij het overgrote deel van de bevolking weinig gelezen. Althans in boekvorm of lange teksten. Digitaal nemen we wel veel korte teksten, aangevuld met foto’s en filmpjes tot ons.

Aansluiting doelgroepen

Bedrijven en organisaties zijn dan ook op zoek naar een leermethode die aansluit bij de doelgroep. Kosten van de investering worden afgewogen tegen de kosten die ontstaan als men niet goed geïnformeerd is, wat in sommige gevallen enorm kan oplopen. Kostbare ICT projecten bijvoorbeeld willen nog wel eens niet het resultaat opleveren dat beoogd was. Niet voldoende opgeleide gebruikers is dan vaak mede oorzaak.

Leveranciers kunnen enorm besparen op de klantenservice wanneer klanten goed op de hoogte zijn van de werking van hun producten.

 

Gebruik mobieltjes en tablets

De meeste mensen zullen tegenwoordig wanneer ze iets willen weten hun mobieltje of tablet pakken en even googlen. Wanneer het een uitleg betreft van meer dan een alinea, wordt er een filmpje gezocht dat het eenvoudig kan illustreren. Hoe leuker het filmpje, hoe groter de kans dat het ook daadwerkelijk uitgekeken wordt. De concentratieboog is vaak zeer kort.

 

Informatie opnemen

Met grappige en kleurrijke animatie-instructiefilmpjes ( uitleganimaties of explanimations) stimuleer je niet alleen de linker- maar ook de rechter hersenhelft, waardoor informatie sneller opgenomen wordt. Ideaal dus voor bijvoorbeeld het aanbieden van veel of complexe informatie. Je onthoudt de lesstof beter als je het niet alleen leest, maar ook hoort en ziet.

 

Steeds meer grote bedrijven en organisaties maken dan ook gebruik van instructiefilmpjes en uitleganimaties. Zowel voor hun interne als externe klant.

Waarom ANNEVELDT ANIMATIES ?

 

Wie zijn wij

ANNEVELDT ANIMATIES is een kleine animatiestudio in Uden, Noord-Brabant, opgericht door Wilma Groenendijk en Hans Anneveldt. Als Servicemanager ICT bij een grote zorgorganisatie ontstond bij Wilma het idee. Haar grafisch veelzijdige echtgenoot Hans heeft met de nieuwste software de ideeën vertaalt naar een nog mooier concept.

 

Eigen methode

ANNEVELDT ANIMATIES maakt uitleganimaties op een geheel nieuwe wijze, als een combinatie tussen de video’s en animaties. Het verhaal wordt verteld door een geanimeerd personage en wordt geïllustreerd met plaatjes, animaties, filmpjes of beeldschermweergave met een mooie foto of film als achtergrond.

 

Aparte componenten

De verschillende elementen zoals spraak, animatie, geluid en achtergrond worden apart en in onderdelen gemaakt en later samengevoegd. Hierdoor is het eenvoudig differentiatie toe te passen, delen te hergebruiken, animaties meertalig aan te bieden en te produceren in serie.

 

Totaalconcept

ANNEVELDT ANIMATIES levert een totaalconcept, zowel in product als dienst.

De personage kan het gezicht worden van het bedrijf, de organisatie, het project of de leeromgeving. De personage presenteert de filmpjes, zijn of haar profielfoto wordt gebruikt in de mails, bij artikelen of als gebruiker bij uitleg van ICT toepassingen. De animatie van het bedrijfslogo kan naast onze uitleganimaties ook gebruikt worden bij video’s of andere communicatie uitingen.

 

Nieuwste animatie software

ANNEVELDT ANIMATIES gebruikt de nieuwste animatie software, die nog volop in ontwikkeling is. Veel bewegingen zoals de spraak worden door de software aangestuurd, in tegenstelling tot het handwerk van vroeger. Nieuwe mogelijkheden passen we zo snel mogelijk toe, waardoor onze animaties blijvend opvallen. ANNEVELDT ANIMATIES werkt met creatieve, enthousiaste en hoog gekwalificeerde medewerkers. Voor ANNEVELDT ANIMATIES is werken middels de PDCA ( Plan Do Check Act)  cirkel een natuurlijke aanpak, waardoor wij onszelf continu verbeteren.

 

Lage kosten

ANNEVELDT ANIMATIES houdt de kosten graag zo laag mogelijk. Dat is in het belang voor de klant en daarmee automatisch in ons belang.

Animaties zijn van oudsher zeer arbeidsintensief, daar ligt dan ook de grootste uitdaging. We beperken het aantal uren met geroutineerde vakmensen, de nieuwste software en technieken, goede apparatuur, projectmatig werken en continu sturen op uren. Onkosten beperken we zoveel mogelijk daardoor kunnen we een laag uurtarief hanteren en voor de vaste klanten introduceren we de strippenkaart met korting op het uurtarief.

 

Grote impact

ANNEVELDT ANIMATIES denkt met de klant mee en kiest voor een projectmatige benadering. Omdat onze methode naast betaalbare filmpjes een totaalconcept biedt, wordt met een relatief kleine investering een groot verschil gemaakt. Bovendien is ons concept mooi en origineel en biedt het de kans om onderscheidend te zijn.

 

Projectmatige aanpak

 

Efficiënt

Met een projectmatige aanpak zorgen we voor duidelijkheid en efficiëntie waardoor we op een aangename manier een goed resultaat kunnen bereiken. We maken hierbij gebruik van sjablonen waarmee we binnen korte tijd alle afspraken helder hebben zonder te vervallen in veel schrijfwerk. Verschillende fases worden altijd afgesloten met een akkoord van de klant alvorens met de volgende activiteiten verder te gaan.

 

Intake

Wanneer je geïnteresseerd bent in ons product, maken we een afspraak voor een kennismakend gesprek. In dit gesprek onderzoeken we samen hoe we het beste jouw wensen kunnen verwezenlijken. Je krijgt van ons toegang tot het besloten deel van onze website waarin de sjablonen en ons portfolio gepubliceerd zijn.

 

Afhankelijk van de complexiteit van de plannen volgen er een of meer gesprekken waarin we helder krijgen welke producten en diensten ANNEVELDT ANIMATIES gaat leveren. Hierna ontvang je een duidelijk uitgewerkte offerte.

 

Projectplan

Wanneer het een serie filmpjes betreft, starten we een project. Dit behelst de inventarisatie, ontwerp, voorbereidingen, realisatie en nabeschouwing van alle onderdelen die voor alle filmpjes gelijk zijn. Alle informatie wordt in een projectplan gevat. Ook het eerste filmpje valt nog binnen het project om te zien of alles wat bedacht is, in de praktijk net zo goed uitvalt. Na goedkeuren en eventuele kleine aanpassingen in de aanpak, stopt het project en worden de uitleganimaties als normale bedrijfsvoering op een projectmatige manier ( mini-projectjes) gemaakt.

 

Filmplan

Iedere film krijgt zijn eigen plan. In dit sjabloon wordt de globale inhoud van de film vastgelegd, met eventuele variaties voor verschillende doelgroepen, en de planning. Eventuele schermweergaven worden in deze fase opgenomen. De broninformatie wordt besproken en een korte inhoud van het draaiboek afgestemd. Tevens bevat het een urenindicatie of wanneer het fixed price betreft, een kostenopgave.  

Wanneer het filmpje geen onderdeel is van een serie, omvat het filmplan ook het ontwerp van de personage, achtergronden e.d.

 

Draaiboek

In het draaiboek worden per scène de teksten en animaties beschreven. Het draaiboek dient als bron voor de animator en de inspreker en geeft de klant een indicatie hoe het filmpje er uit gaat zien.

 

Plannen, draaiboeken en rapportages en delen we met jou en je medewerkers via Google drive. Dit heeft de voorkeur boven heen en weer mailen, maar als je niet over Google beschikt, is dat natuurlijk ook mogelijk.

 

Personage

 

Hoofdrol

Het verhaal wordt verteld door een personage deels foto: de benen, deels animatie: bovenlijf en hoofd. De personage kan lopen en de armen bewegen. Het hoofd, de ogen en mond bewegen natuurlijk met de spraak mee. De personage heeft een voor- en een kwart zijaanzicht.

 

De allerbelangrijkste keuze is dan ook de personage. Deze kan getekend worden naar voorbeeld van een eigen medewerker, op basis van een aantal kenmerken of er kan geheel of gedeeltelijk gebruik gemaakt worden van een personage uit de portfolio van ANNEVELDT ANIMATIES.

De kleding en eventuele accessoires kunnen getekend worden in de kleuren van de huisstijl en de sfeer van de organisatie.

Ontwerp personage

Je kunt uit ons portfolio een personage samenstellen of je laten inspireren voor een (deels) op maat gemaakt personage. We hebben onderscheid gemaakt tussen dames en heren.

 
 
 
 

Je kunt kiezen uit verschillende gezichten met verschillende kapsels.

 

Zowel de tops: blouses, jasjes met shirts, vesten, bodywarmers en polo-shirts als de broeken en schoenen zijn in meerdere kleuren uitgevoerd.  

 

Bij accessoires kun je brillen, oorbellen en kettingen kiezen. Het leuke van de oorbellen en kettingen is, dat ze meedeinen met de bewegingen van de personage, wat een speels en natuurlijk effect geeft.

 

De armen hebben verschillende standaard standen die elkaar afwisselen via soepele tussenstanden. Extra standen kunnen op maat gemaakt worden.

Evenals zithoudingen, het lopen van voor naar achter, van links naar rechts en omgekeerd.

De stem

De tekst wordt ingesproken door een van je eigen medewerkers of door een inspreker uit ons portfolio. Ook kunnen we door gebruik te maken van autotune een stem aanpassen. Wanneer je geen geschikte stem kunt kiezen, gaan we op zoek naar een stem met de gewenste kenmerken.

Wij maken het liefst gebruik van karakteristieke stemmen, bijvoorbeeld met een beetje rauw randje, of met een klein accent. En liever geen standaard keurige stemmen, die op den duur als saai of betuttelend ervaren kunnen worden.

 

Profielfoto’s

Van je personage maken wij tekeningen die je kunt gebruiken als profielfoto’s bij je mail, social media of publicaties. Dit vergroot de herkenbaarheid en geeft je project (afdeling, bedrijf) een gezicht of populairder gezegd: smoel.

 

Achtergrond thema’s

 

Alles is mogelijk

Voor de achtergronden van de verschillende filmpjes spreken we vooraf een of meerdere thema’s af. De achtergronden kunnen aansluiten bij de informatie of juist een groot contrast geven. Zoals midden in de natuur in binnen of buitenland, binnen of voor je eigen of ander mooi gebouw of bijvoorbeeld gebruik maken van een te grote of kleine schaal. Ook de vorm van een kookprogramma, het journaal, een documentaire of zelfs een talkshow behoort tot de mogelijkheden.

 

Portfolio

In ons portfolio staat een aantal achtergrondthema’s bestaande uit filmpjes en foto’s waaruit je kunt kiezen of door kunt laten inspireren. Je kunt ons ook opdracht geven foto’s of filmpjes op maat te maken. Eventueel zelf aanleveren van materiaal is mogelijk, mits het aan onze technische eisen voldoet.

 

Stijl visualisaties

 

Ondersteuning tekst

De informatie die de personage vertelt, wordt tegelijkertijd gevisualiseerd met korte teksten, foto’s, tekeningen, animaties en video’s. Door de verschillende methoden af te wisselen, blijft het speels en betaalbaar. Wel geldt dat hoe complexer de informatie, hoe groter de toegevoegde waarde van een animatie is.

 

Sfeer bepalen

Hoewel de informatie bepalend is voor hoe de uitleg wordt weergegeven, kun je om rust en herkenbaarheid te creëren wel vooraf een stijl kiezen. Zo is het mooi om de huisstijl kleuren terug te laten komen, of bepaalde materialen.

Vraag je af wat past bij de doelgroep en welke sfeer je wilt meegeven. Zakelijk en serieus of gezellig en grappig. Strak design, vintage, hip, rustig of druk.

De achtergrondkeuze kan ook de verdere stijl bepalen. Bij bijvoorbeeld een thema als de Grand Canyon ligt het Wilde Westen voor de hand als stijl van de visualisaties.

Een moodboard kan daarbij helpen, maak er een vooraf of laat ons daarbij helpen.

 

Technieken

We kunnen tekeningen from scratch tekenen of de software foto’s om laten zetten naar tekeningen. Daarin zijn vaste stijlen te kiezen als zwart-wit of vervormd.

In ons portfolio zijn meerdere stijlen ter inspiratie opgenomen.

Je kunt voor de visualisaties bestaand bronmateriaal aanleveren, welke wij opnemen, aanpassen of als inspiratie gebruiken.


 

Animatie logo

 

Begin

Bij een serie is eenzelfde herkenbaar begin bij iedere uitleganimatie aan te bevelen. Gevolgd door de titel van het desbetreffende filmpje. Mooi is het om rekening te houden met de stijl die je voor de visualisaties hebt bepaald.

 

Eind

Om je uitleganimatie krachtig af te sluiten bevelen wij je aan je bedrijfslogo te laten animeren. Het geanimeerde logo kan door je organisatie los van onze filmpjes gebruikt worden in bijvoorbeeld bedrijfsvideo’s, je website of je intranet.

 

Starters

 

Rustig beginnen

Wil je in de toekomst uitleganimaties gaan gebruiken, maar het nog even langzaamaan doen? We kunnen ook starten met het eigen gezicht.

Dan ontwerpen we alvast een personage, inclusief profielfoto’s en een animatie van het logo welke je in je communicatie kunt gebruiken. Voor startende organisaties kunnen we zelfs eerst het logo en de huisstijl ontwerpen.

 

Schermweergave

 

Beeldschermopname

Voor de uitleg van applicaties op de pc of smartphone maken we gebruik van de schermweergave van de verschillende stappen. We nemen samen met je medewerker de beeldschermen op. Dit doen we inclusief het commentaar van deze medewerker, welke later vervangen wordt door de bijgeschaafde versie met de stem van de personage, als dit een andere is dan deze medewerker.

Bij gebruik van verschillende soorten apparatuur maken we variaties, waarbij we alleen de afwijkende delen variëren, de rest van de uitleg blijft gelijk.

Muziek en geluid

 

Voorzichtig

Naast de stem van de personage kunnen we gebruik maken van extra geluidjes, maar altijd goed getimed en niet te veelvuldig. Deze geluidjes worden specifiek gekozen of gemaakt passend bij de situatie.

Eventueel achtergrondmuziek moet een ondersteunend karakter hebben, te veel op de voorgrond gaat gauw vervelen of zelfs irriteren. De muziek voor een enkel of serie filmpjes kan op verzoek gecomponeerd worden. Bestaande muziek gebruiken is ook mogelijk wanneer de bijbehorende rechten door de opdrachtgever aantoonbaar aan de wettelijke eigenaar betaald worden.

 

Uitleganimaties

 

Realisatie

Wanneer het filmplan en het draaiboek door jou zijn goedgekeurd, kunnen de animator en de inspreker aan de slag. Binnen de afgesproken tijd wordt een concept film aangeleverd. Door je betrokkenheid in de voorbereidende fasen, zijn er hooguit kleine aanpassingen te verwachten. De definitieve uitleganimatie wordt in het afgesproken formaat opgeleverd.

De doorlooptijd is afhankelijk van de complexiteit van de film, in het filmplan wordt afgesproken hoe lang deze mag zijn.

 

Wat kost het?

 

Eenmalig of in serie

Het aantal uren dat aan een uitleganimatie wordt besteed en daarmee de hoogte van de kosten, is niet alleen afhankelijk van de lengte of aard van het filmpje, maar ook of het een enkel filmpje betreft of een project met meerdere films.  

Bij een project wordt eenmalig de verteller en de thema’s ontworpen, een activiteit dat niet meer op het aantal uren per film drukt. Anderzijds kan een project zo complex zijn, dat er meer uren in projectmanagement gestoken dienen te worden.

 

Uurtarief

We hanteren een vast uurtarief, waarbij het niet uitmaakt of het project-, ontwerp-, geluid- of animatie-werkzaamheden zijn. Dat bespaart een ingewikkelde administratie en maakt het efficiënt werken duidelijker.

 

Urenspecificatie

Bij aanvang van een project maken we een inschatting van het aantal uren dat nodig is voor het project. In de wekelijkse rapportage worden eventuele afwijkingen vermeld zodat er indien nodig bijgestuurd kan worden. Na afsluiting van iedere fase volgt een opgave van de werkelijk gemaakte uren.

Ook per filmpje wordt voordat aan het animeren begonnen wordt, aan het eind van de inventarisatie en ontwerpfase, in het filmplan een schatting gemaakt van het aantal uren. Als de uitleganimatie  is opgeleverd en goedgekeurd, berekenen we het werkelijk gemaakte aantal uren.

 

Fixed price of sturen op uren

Er zijn meerdere manieren om de prijs van onze producten en diensten af te spreken. Fixed price of uren op nacalculatie basis. Of een mix waarbij de voordelen van fixed price, namelijk bekende kosten, gecombineerd worden met het sturen op uren, wat kosten verlaagt en de kwaliteit verhoogt.

 

Standaardprijzen

Voor de producten uit ons portfolio kunnen we standaard prijzen afspreken evenals kleine aanpassingen daaraan. Er is voor een aantal producten de keuze uit drie mogelijkheden. De goedkoopste optie is een keuze uit onze portfolio, eventueel aangepast aan bijvoorbeeld je huisstijl. Wanneer we iets nieuws ontwerpen en creëren kan de klant het exclusieve gebruik wensen, dat is de duurste optie. Wanneer we het aan onze portfolio toe kunnen voegen, geven we korting.  

 

Urenindicatie

Van de overige producten is het aantal benodigde uren afhankelijk van de aard, aantal en lengte van de films. Na de intake kan een schatting gemaakt worden hoeveel tijd nodig is om een projectplan ( met daarin o.a. de inventarisatie en ontwerp) op te stellen.

In het projectplan wordt ingeschat hoeveel uur de inventarisatie en ontwerpfase kosten. Voor iedere afzonderlijke film wordt de ureninschatting na het opstellen van het draaiboek in het plan verwerkt.

 

Reiskosten

Over het algemeen zal ons contact, met name de gesprekken met de opdrachtgever en de verantwoordelijken voor de inhoud en het ontwerp, bij de klant plaatsvinden maar het kan ook op ons kantoor. Het opnemen van de beeldscherm informatie van pc of mobiele telefoon kan bij je medewerkers gebeuren en als het technisch mogelijk is ook bij ons. Het inspreken van de teksten, het animeren en editen wordt op kantoor van ANNEVELDT ANIMATIES gedaan.

 

Om reiskosten te besparen, maken we zoveel mogelijk gebruik van mail, telefoon en Google Hangout ( eventueel Skype) en bundelen we activiteiten.

 

Strippenkaarten

 

Korting-strippenkaart

Wanneer we een contract aangaan voor meerdere films behoort naast het uurtje-factuurtje ook het gebruik van strippenkaarten tot de mogelijkheden. Deze kunnen aangeschaft en ingezet worden vanaf het tweede filmpje. Bij een strippenkaart worden de uren vooraf ingekocht, de grootte van de strippenkaart bepaalt de hoogte van de korting. Ook bij een strippenkaart wordt in het filmplan een inschatting van uren gemaakt en volgt er een specificatie van gemaakte uren na oplevering van de film. De strippenkaart blijft minimaal twee jaar geldig.

 

Abonnement

 

Actualiteit

Bij de inventarisatie voorafgaand aan het animeren wordt gecontroleerd of de broninformatie correct, volledig en actueel is. De klant moet echter zolang het filmpje in gebruik is regelmatig controleren of de informatie hier nog aan voldoet. Als dit niet meer het geval is, moet men het filmpje uit de roulatie halen of aan laten passen. Vooral bij uitleganimaties over ICT toepassingen is te verwachten dat regelmatig updates nodig zijn.

 

SLA-strippenkaart

Om er zeker van te zijn dat ANNEVELDT ANIMATIES op tijd zo’n aanpassing in behandeling neemt en uitvoert, is een abonnement afsluiten de oplossing.

Hierbij kiezen we niet zoals gewoonlijk bij een onderhoudscontract voor een vast bedrag ongeacht of er gewerkt is of niet. Het heeft de aard van een strippenkaart, maar in plaats van korting is er een toeslag mogelijk afhankelijk van de afgesproken respons- en afhandeltijd. De toeslag moet voor ons eventuele inhuur van extra personeel op korte termijn afdekken.

Ook bij een SLA-strippenkaart wordt een inschatting van uren gemaakt en volgt er een specificatie van gemaakte uren na oplevering van de aanpassing. De strippen van het abonnement blijven minimaal een jaar geldig.

 

Flexibel

De SLA-strippen kunnen ook gebruikt worden als strippenkaart, waarbij andere responstijden gelden. De extra toeslag verdwijnt dan, de standaardprijs zal berekend worden. Het verschil wordt verrekend met een volgend abonnement. De korting zal echter niet hetzelfde zijn als bij een normale strippenkaart waarbij de uurprijs onder het standaardtarief komt.